Op woensdag oefen ik een uurtje met Sarah en Storm op hun school.
Ik vis Sarah op tijdens het speelkwartier en al voor me uit op de trap
doet ze kond van haar tevredenheid over de gang van zaken.
“Drie helpers heb ik: de leesmoeder, Noortje (logopediste) en jou”.
Blijmoedig haalt ze een boekje uit haar la en triomfantelijk leest ze op toon en vloeiend twee bladzijden. Als ik haar uitbundig prijs, begint haar geweten op te spelen. Ze blijkt deze pagina’s al eerder te hebben gelezen.
Dus op naar ongelezen stukken. Ook dat gaat goed. Ze waarschuwt me niet in te grijpen voor ze het vraagt, want dan leert ze niet genoeg.
In Avi-1 boekjes staan nog geen hoofdlettters en als er een jongentje
jim ten tonele wordt gevoerd, noemt ze hem ijm.
Ik maak een briefje met ji en ij en geef een lesje. Telkens als één van deze letters voorkomt, grijpt ze het voorbeeld, concentreert zich en verklankt feilloos.
“Ik ga veel vooruit, he omajan, eerst vond ik het moeilijk, maar nu niet meer.”
Dan Storm. Hij meldt glimlachend dat hij Wopke’s map heeft vergeten, hoewel ik hem daar gisteravond nog aan heb herinnerd. Ik slik en vraag hem iets anders te bedenken.
Kim, zijn juf, vraagt me een controle dictee te geven, waarin hij een keuze moet maken tussen de g en de ch.
Omdat het me niet om de goede uitkomst, maar om het juiste proces gaat, draag ik hem op eerst de regel te zeggen en dan pas te schrijven.
Nou, dat is hij echt niet van plan. “Ik ga daar een beetje 2000 keer hetzelfde zeggen.” De gebruikelijk protesthouding en uitdrukking! Ik relativeer het aantal en dring aan. Hij vraagt waarom en ik leg hem mijn beweegredenen uit.
Vergeefse moeite. “Dat doe ik echt niet, martel maar iemand anders. Waarom zou ik het doen?”
Met bedwongen irritatie vertel ik over mijn jarenlange opleiding en mijn succes bij andere leerlingen.
“Waarom zou ik het doen?” Dan schiet ik in de lach en vraag: “Waarom vraag jij telkens hetzelfde als je het antwoord al weet?’
Daarvan valt hij zowaar stil. En we gaan aan de gang. Het dictee is in orde en hij mag over naar een volgende categorie.